• Human Affairs bestaat als adviesbureau sinds 2000.

    Op dat moment was een inschrijving bij de Kamer van Koophandel nodig om een domeinnaam te kunnen registreren :-).

Visie

Als leider van een organisatie houd je je bezig met de volgende drie uitdagingen:

  • Aanpassen aan de omgeving en de omstandigheden. De markt wijzigt, de klanten veranderen, de behoeften zijn steeds wisselend. Het vraagt van een organisatie om ook een ‘open systeem’ te zijn. De uitdaging valt onder de noemer van het versterken van de Klantfocus, Customer Excellence of Customer Engagement.
  • Koers bepalen, uitzetten en  behouden. Dit vraagt om een transparante boodschap, het uitspreken van duidelijke verwachtingen en het plaatsen van de juiste man, op de juiste plek, op het juiste moment én met de juiste bijdrage. Dit is wat ik Performance Management noem.
  • Zingeving en groei. Een organisatie is een sociaal systeem. Iedere individuele professional in dat systeem wil een bijdrage leveren aan de organisatie waar hij actief is. Dit kan voornamelijk door zelf te groeien. De professional wil dit samen met collega’s doen. Talentontwikkeling als persoon en als team staat  centraal in deze uitdaging.

(Bron: het drieluik van Haselhoff, 1987)

Om alle drie uitdagingen te kunnen ‘managen’ is een verbinding nodig. Deze verbinding komt tot stand met een goede uitwisseling tussen de betrokken mensen of afdelingen over de ervaringen, meningen en emoties. Deze feedbackloop is cruciaal. Dit is wat je als leider opzet en onderhoudt. De feedbackloop maakt het mogelijk om continue vooruitgang te bereiken.

The strong growth of knowledge workers (professionals) who have to manage themselves, profoundly changes social structure. Because knowledge workers outlive organisations and they are mobile. The need to manage oneself and to manage professionals is therefore creating a revolution in human affairs.

Peter F. DruckerManagement Challenges for the 21st Century, 1999

Focus op professionals

De klanten van Human Affairs zijn organisaties waar professionals werken. Denk daarbij aan organisaties waarin (beleids-) adviseurs, accountants, advocaten en salesprofessionals werkzaam zijn. Het zijn vooral ook organisaties die professioneel willen zijn en waar ze van hun medewerkers verwachten dat ze zich professioneel opstellen.

Een professional is voor mij iemand die:

  • Proactief is
  • Zelfkennis heeft en hier nog iedere keer verder in wil ontwikkelen (‘Knowing Oneself’)
  • Accepteert dat hij dat zelf moet doen, maar dat niet alleen hoeft te doen
  • Vertrouwen geeft en vertrouwen krijgt

Wat zie ik als een professioneel bedrijf:

  • Er werken professionals (zie hierboven)
  • De leiding van de organisatie is continue op zoek naar het optimum in de balans tussen klant- en marktontwikkelingen en de wijze waarop de eigen organisatie is ingericht en georganiseerd.
  • De leiding is zich bewust van het belang van transparante communicatie.

Deze organisaties zijn in staat om kansen te zien en kansen te benutten.

Wat, hoe en waarom

Human Affairs adviseert en begeleidt leiders van organisaties in het realiseren van een krachtige organisatie.

Door veranderprocessen in gang te zetten en te begeleiden
Door te trainen en te coachen.
Door groei- en groepsprocessen te faciliteren.
Door te verbinden met een organisatie en de mensen, door hen het vertrouwen te geven dat zij het zelf kunnen…..

…..groeien de organisaties die opdrachtgever zijn. Continue.

Mark Stam

Mark Stam

Mijn naam is Mark Stam. Professional sinds 1997. Ik werk als adviseur, trainer, coach en programmamanager.

Na afronding van mijn studie Bedrijfskunde ben ik als adviseur aan de slag gegaan. Dat vak beoefen ik nog altijd vol enthousiasme. Verschillende rollen en functies heb ik gehad, diverse organisaties, maar altijd in een verbindende rol tussen de doelen van een organisatie, en de doelen van een talentvol persoon of een team. Die verbinding verbeteren voor een mooier en hoger resultaat, daar ga ik voor. Daar kun je mij ‘s nachts voor wakker maken.

In de praktijk doe ik dat graag rondom een vraag die is gericht op het verhogen of verbeteren van klantgerichtheid en commercialiteit; zowel van salesprocessen als salescompetenties.

Een groot talent van mij in een organisatie en in groepen is het inbrengen van een open atmosfeer. Deelnemers geven zich snel waardoor het resultaat alleen maar groter wordt. Bij voorkeur combineer ik mijn plezier in groepen met mijn kennis over het opzetten en onderhouden van opleiding & ontwikkeling, corporate academies, management development en strategisch talentmanagement.

Ik ben getrouwd met Marie-José en samen hebben wij twee kinderen, Renske en Reinout. In mijn vrije tijd breng ik veel tijd met de familie door. Daarnaast ben ik een actieve zeiler en sporter (wielrennen en hardlopen). Een grote passie die ik verder heb is auto’s.

De wereld is een netwerkwereld. Dit geldt voor iedereen. Altijd. Daar kun je je voordeel mee doen. In de advies- en trainingsbranche wordt dit veel toegepast. Zelf werk ik samen met zeer goede professionals die ik in de afgelopen jaren heb ontmoet. Met deze professionals kan ik lezen en schrijven. Vaak zijn 5 minuten nodig om samen te weten wat er nodig is.

Samenwerken

Samenwerken is een essentiële vaardigheid als professional. Ik werk nauw samen met een aantal andere adviseurs. Wij zetten elkaar in op onze kwaliteit die wordt verbonden met de vraag van de klant. Heel pragmatisch, en heel erg leuk.

Daarnaast ben ik zelf actief in het netwerk van andere organisaties. Organisaties die een netwerk van goede professionals om zich heen hebben verzameld.
Dit zijn in mijn geval:

  • TSM Business School: een goede Business School die zich richt op het ontwikkelen van innovatief leiderschap.
  • Qidos: adviseurs en begeleiders van organisaties rondom flexibilisering en Het Nieuwe Werken. ‘Versterk Mens & Werk’ is het motto.

Een derde vorm van samenwerken is co-creatie. Op dit moment werk ik met FinTree (www.fintree.nl) samen in het opzetten van een opleidingsplatform voor young financials. Dit is gericht op talentontwikkeling. Ook is er een mooie combinatie met GrowPromoter (Hans Schut) waar het gaat over continue feedback van klantervaringen.

© 2019 | Human Affairs - Alle rechten voorbehouden