Voorbeelden
Klantvoorbeeld 1:
Een groot IT-project van 80 mensen wil de dynamiek in haar team in de juiste richting verbeteren. De juiste persoon op de juiste plek. In de richting van het doel. Iedereen scherp op zijn/haar bijdrage.
- De aanpak: door de uitvoering van drie sessies rondom een ‘vlootschouw’ weet iedere manager hoe hij zijn team naar een hoger niveau kan brengen.
- Het resultaat: een sterk verbeterde afstemming tussen de verwachtingen van het project, de vertaalslag door de manager naar de individuele IT-professional toe.
- Wat viel verder op: managers kunnen heel goed in gesprek met elkaar vaststellen hoe ze naar iemand kijken. Iemand verder ontwikkelen vraagt een andere kwaliteit die door tijd en vaardigheid nog wel onder druk staat.
Klantvoorbeeld 2:
Een logistiek bedrijf wil haar medewerkers meer betrokken krijgen bij de activiteiten en de prestatie van de onderneming. Daar gebruikt ze onder meer het proces van HR Performance Management bij. Het vraagt van de leidinggevenden om de koppeling te leggen tussen de organisatiedoelen en de individuele doelstellingen. Dit is nieuw voor de organisatie. Door de HR-afdeling is ook een geheel nieuw instrumentarium ontwikkeld dat binnen korte tijd bij de leidinggevenden geaccepteerd moet worden.
- De aanpak: opzet van een interactieve, aantrekkelijke training waarin leidinggevenden gefaciliteerd worden om met elkaar in gesprek te gaan. De gesprekken gaan over hun eigen visie op Performance Management en over de voor- en nadelen van de vernieuwde interne aanpak. Maar het gaat vooral over motivatie en ontwikkeling van mensen, over de inzet en verdere groei van talenten.
- Resultaat: intussen zijn 200 managers goed geïnformeerd, opgeleid en begeleid op deze thema’s. Alle managers hebben dezelfde basis om op door te bouwen in de komende jaren. Een visie op mensen die veel meer dan voorheen gericht op talent en toekomst dan op ‘wat iemand niet goed doet’.