Blog juli 2020 – De juiste combinatie van leren én presteren!
Over Real Learning: de juiste combinatie van leren én presteren!
Aanleiding: de impact van de corona-periode!
De impact van de corona-periode op organisaties is groot. De omvang wisselt per sector of bedrijfstak. Er zijn stevige tegenvallers én er zijn onverwachte positieve groeikansen. In Nederland daalt het stof langzaam neer en worden de langere termijneffecten zichtbaar. Ik zie dat:
- Werken en samen-werken gaat veranderen omdat thuiswerken en online vergaderen makkelijker wordt. Dit speelt voornamelijk in dienstverlenende organisaties en -functies, minder in productieorganisaties of logistieke bedrijven.
- Verbeteren, vernieuwen en veranderen was afgelopen periode minder goed mogelijk. Medewerkers waren vooral bezig met werk dat moest gebeuren (het primaire proces) en er was minder tijd, aandacht of energie voor de langere termijn ontwikkelingen. Organisaties in crises daargelaten. In de periode september-december 2020 verwacht ik dat er meer sturing en energie is om zaken weer aan te pakken.
Effect op leren & ontwikkelen in organisaties
De ‘full-stop’ door corona heeft veel goede dingen gebracht. Er worden veel kansen, mogelijkheden, reflecties en creaties gedeeld. Een mooi voorbeeld is een productiebedrijf met ‘vilt-verwerking’ als kerncompetentie dat mondkapjes is gaan maken. Zelf heb ik de tijd besteed voor thuisonderwijs, het opvoeden (soort-van) van puppy Charli en vooruitkijken naar mijn dienstverlening.
Die dienstverlening gaat veranderen. Ik zie dat organisaties hele gerichte energie besteden aan de mogelijkheden van online leren & ontwikkelen. De corona-periode is een enorme versneller van de aandacht voor zowel synchroon leren (opleiden via Zoom of MS Teams) en asynchroon leren, zoals Microtraining. Dit heeft grote effecten voor de wijze waarop ik mijn opleidingsprogramma’s heb ontworpen en uitgevoerd de afgelopen jaren.
Toen, Nu & Straks
20 jaar geleden was ik met een voorloper van Zoom bezig. 10 jaar geleden deden we veel met Skype en een beetje met e-learning. De afgelopen jaren heeft eigenlijk geen klant gevraagd: ‘Mark, wat doe jij met online leren?’. Dit gaat veranderen!
In mei en juni 2020 ben ik mij in volle vaart gaan verdiepen in de huidige mogelijkheden om verander- en leerprocessen nog effectiever en efficiënter te laten verlopen.
Ik heb onder meer het volgende ontdekt:
- Er is een ware jungle van Learning Management Systemen, content ontwikkeltools en microtraining apps. Er is zo ontzettend veel!
- Slechts weinig visies of software tools zijn gericht op geïntegreerd kijken naar leren en presteren.
- Deze wereld kent ook zijn goeroe’s! Ik noem mijn nieuwe helden, namelijk Nick van Dam (voormalig Chief Learning Officer van McKinsey) die , Josh Bersin (Deloitte) en Bob Mosher van workflow learning.
Het vervolg: learning experience
Het vervolg vanaf nu is wat ik noem ‘real learning’: dit is de maximale mix van online mogelijkheden, live bijeenkomsten en microtraining die mogelijk is. Een mix die aansluit bij de wens van opdrachtgevers (gericht op juiste leerdoelen, effectief en efficiënt), die aansluit bij de wens van deelnemers, namelijk het ‘beleven’ van een training of opleiding en leren van collega-deelnemers. Die belevenis maakt een deel van de herinnering voor de deelnemer.
We kunnen, en moeten, aan impact en leerrendement winnen door vooraf, tijdens en na een opleidingsprogramma meer contactmomenten in te bouwen tussen de deelnemer en de leerstof en andere deelnemers. En door deze beter aan te laten sluiten bij de sleutel skills die nodig zijn.
#Hoedan?
In hele compacte vorm is mijn advies:
- Ambitie. Weten waar je voor gaat of wat er nodig is. Oftewel: het potentieel, de ambitie, de wens of urgentie in beeld hebben. Dit vertaal je naar meerdere kernbekwaamheden (Key Capabilities).
- Presteren. De Key Capabilities worden vertaald naar concrete skills inclusief doelstellingen. Wat is de beoogde prestatie? De kern is om dit zo transparant als mogelijk te communiceren en op te volgen in een feedforward-proces. Inclusief een startmeting en een opvolging.
- Leren. Een leerproces in te richten waar het gaat over ontwikkeling, talent, leren-op-de-werkplek (Performance Support). Een proces waarin formeel en informeel leren meer met elkaar verbonden wordt. Ik zie hier wel een platform voor me waar ruimte is voor de actualiteit en de strategie.
Mijn plaatje van het drieluik van Haselhoff heb ik omgebouwd naar een Real Learning-overzicht.
De uitwerking van de aanpak is nog volop in ontwikkeling. Intussen is het mooi om recente opleidingsprogramma’s hieraan te toetsen en te zien waar de groeikansen liggen. Dus: wordt vervolgd! Bedankt voor je interesse tot zover, laat het weten als je aanvullingen hebt.
#LERENDEORGANISATIE
#OPLEIDEN
#LERENENPRESTEREN
#LEARNANDPERFORM
#VIRTUALACADEMY