Blog juni 2020 – Three is the magic number
Bronnen van groei en vooruitgang: Three is the magic number
Bronnen in het werkende leven
Iedereen werkt en leert vanuit een aantal bronnen; inspirerende personen, uitdagende situaties, interessante modellen of fasen uit je leven. Ze bepalen bewust en onbewust hoe je naar situaties kijkt en hoe je handelt. Vanaf individu (Ikigai), via leidinggeven (Transparant Managen), kom ik nu uit bij het niveau van de organisatie.
Three is the magic number
Vanaf de start van mijn loopbaan maak ik gebruik van twee bouwstenen; het zijn ‘zienswijzen’ die mij helpen en inspireren om grip te krijgen of structuur te brengen in waar het goed loopt of juist niet in een organisatie.
Bron 1: het boek Op weg naar een lerende organisatie’ van Swieringa en Wierdsma. Toen we met dat boek werkten, wist ik wat wilde worden, later ‘als ik groot ben’. Dit type processen wilde ik opzetten, begeleiden en realiseren. Het was helemaal helder voor mij!
De schrijvers gaan in op organisatieverandering en hoe dat proces het meest effectief kan plaatsvinden. Hun visie (van 1992, en is later in de kern gelijk gebleven) is gericht op ‘ontwikkelen’ en ‘opleiden’. Als een organisatie wil ‘veranderen’, dan is het nodig dat er ‘collectief’ wordt geleerd. Zo zie ik het zelf ook, nog steeds. Ik zie mijzelf als een ‘opleider’ voor personen en organisaties. Als basis voor een lerende organisatie noemen zij het belang van ‘zelfkennis’ en het vermogen ‘leren te leren’. Deze twee principes werk ik mee in de projecten en programma’s die ik doe.
Swieringa en Wierdsma onderscheiden 3 niveaus van veranderen, allemaal even nuttig als je hier bewust voor kan kiezen als organisatie.
- Enkelslag leren leidt tot verandering van de bestaande regels (leren op regelniveau, analoog aan de What van Simon Sinek’s Golden Circle)
- Dubbelslag leren is leren waarbij niet alleen een verandering van de regels, maar ook van de achterliggende inzichten aan de orde is (leren op inzichtniveau, analoog aan de How van Simon Sinek’s Golden Circle
- Drieslag leren is leren waarbij ook de essentiële principes waarop de organisatie gebaseerd is ter discussie komen te staan (leren op identiteitsniveau, analoog aan de Why van diezelfde Simon Sinek)
Zie het plaatje hieronder.
Bron 2:
Voor mijn gevoel ook wat ‘uit de oude doos’, maar voor mij iedere week nog relevant: het drieluik van Professor Haselhof. Hij beschrijft het beoordelen van organisaties vanuit 3 invalshoeken, te weten:
- Een organisatie is een open systeem dat gericht is op Overleven
- Een organisatie als technisch-economisch systeem dat gericht is op Efficiency
- De organisatie als sociaal systeem dat gericht is op Zingeving
Dit heb ik naar mijn eigen business praktijk vertaald naar:
- Het belang van aanpassen aan de omgeving en de omstandigheden.De markt wijzigt, de klanten veranderen, de behoeften zijn steeds wisselend. Het vraagt van een organisatie om een ‘open systeem’ te zijn. De uitdaging valt onder de noemer van het versterken van de Klantfocus.
- Koers bepalen, uitzetten en behouden. Dit vraagt om een transparante boodschap, het uitspreken van duidelijke verwachtingen en het plaatsen van de juiste man, op de juiste plek, op het juiste moment én met de juiste bijdrage. Dit is wat ik Performance Management Alle verbeterprocessen en KPI-management vallen hier zeker onder.
- Zingeving en groei. Een organisatie is een sociaal systeem. Iedere individuele professional in dat systeem wil een bijdrage leveren aan de organisatie waar hij actief is. Dit kan voornamelijk door zelf te groeien. De professional wil dit samen met collega’s doen. Talentontwikkeling als persoon en als team staat centraal in deze uitdaging.
Om alle drie uitdagingen te kunnen ‘managen’ is een verbinding nodig. Deze verbinding komt tot stand met een goede uitwisseling tussen de betrokken mensen of afdelingen over de ervaringen, meningen en emoties. Deze feedbackloop is cruciaal. Dit is wat je als leider opzet en onderhoudt. De feedbackloop maakt het mogelijk om continue vooruitgang te bereiken. Want dat is toch wat we allemaal willen?
DOE HIER JE VOORDEEL MEE!
Bronnen:
- Op weg naar een lerende organisatie, Swieringa en Wierdsma, (1990)
- Verbeeldingskracht van de macht. Hoe ver reikt strategisch management? Haselhoff (1987).
#LERENDEORGANISATIE
#OPLEIDEN