Als leider van een organisatie houd je je bezig met de volgende drie uitdagingen:
- Aanpassen aan de omgeving en de omstandigheden. De markt wijzigt, de klanten veranderen, de behoeften zijn steeds wisselend. Het vraagt van een organisatie om ook een ‘open systeem’ te zijn. De uitdaging valt onder de noemer van het versterken van de Klantfocus, Customer Excellence of Customer Engagement.
- Koers bepalen, uitzetten en behouden. Dit vraagt om een transparante boodschap, het uitspreken van duidelijke verwachtingen en het plaatsen van de juiste man, op de juiste plek, op het juiste moment én met de juiste bijdrage. Dit is wat ik Performance Management noem.
- Zingeving en groei. Een organisatie is een sociaal systeem. Iedere individuele professional in dat systeem wil een bijdrage leveren aan de organisatie waar hij actief is. Dit kan voornamelijk door zelf te leren en te groeien. De professional wil dit samen met collega’s doen. Learning Leadership en talentontwikkeling van persoon en team staat centraal in deze uitdaging.
(Bron: het drieluik van Haselhoff, 1987)
Om alle drie uitdagingen te kunnen ‘managen’ is een verbinding nodig. Deze verbinding komt tot stand met een goede uitwisseling tussen de betrokken mensen of afdelingen over de ervaringen, meningen en emoties. Deze feedbackloop is cruciaal. Dit is wat je als leider opzet en onderhoudt. De feedbackloop maakt het mogelijk om continue vooruitgang te bereiken.
The strong growth of knowledge workers (professionals) who have to manage themselves, profoundly changes social structure. Because knowledge workers outlive organisations and they are mobile. The need to manage oneself and to manage professionals is therefore creating a revolution in human affairs.